Terminator Genisys Review: călătoria în timp nu e o scuză să faci o ciorbă de roboţi

Posted on Jul 26 2015 - 4:44pm by Radu Iorga

În trailerul filmului Looper, un SF să zicem rezonabil, personajul lui Jeff Daniels zicea “this time travel sh*t will fry your brain like an egg”. În traducere liberă, asta înseamnă că dacă încerci să înţelegi ce înseamnă călătoria în timp mai exact la nivel de concept, îţi vei prăji creierul. Cam asta am simţit în vreme ce vedeam Terminator Genisys, cunoscut printre fani şi că Terminator 5.

genisys

Inevitabil Arnold e parte din această peliculă, într-un mod mult mai consistent decât în Terminator Salvation, unde a primit doar câteva secunde. Toate personajele celebre din serie sunt aici, de la John Connor şi Sarah Connor, la una sau două versiuni ale robotului interpretat de Arnold, plus Kyle Reese. Personal aşteptam cu nerăbdare să văd ce prăpăd va face robotul T1000, ce se dorea a fi o variantă a faimosului robot din metal lichid din Terminator 2.

Din păcate el a apărut mult prea puţin, aceasta peliculă oferindu-ne un personaj negativ surpriză. Pentru că mai toată lumea a văzut acest Terminator şi dacă nu l-aţi văzut coperta e destul de clară, se pare că John Connor ar fi fost infectat şi transformat într-un fel de cyborg, deci el devine personajul negativ central. Cu o călătorie înainte şi înapoi în timp care schimbă desfăşurarea viitorului, filmul te pune în dificultate să mai înţelegi motivaţiile personajelor la un moment dat.

genisys review 4

Teoretic personajul central este Kyle Reese, bun prieten cu John Connor în viitor, trimis în trecut pentru a o proteja pe Sarah Connor, în varianta tânără şi inocentă. Sarah nu era încă femeia de vârstă mijlocie, paranoică legat de sfârşitul lumii. Cu toate acestea, ea era doldora de arme şi avea un robot Guardian cu ea, jucat de un Arnold vizibil îmbătrânit.

Şi aici lucrurile se complică, pentru că deşi Sarah şi Kyle tot schimba replici usturătoare, ei află că trebuie să îl conceapă pe John Connor. Complicat? Aşa credem şi noi. Să vă mai spun o dată: te întorci în trecut, pentru a fi tatăl celui mai bun prieten al tău, cu o versiune mai tânără a mamei sale, care nu te suporta, iar apoi fiul tău din viitor vine în trecut să te ucidă.

genisys review 5

Arnold justifica îmbătrânirea sa prin faptul că Terminatorii au fost fabricaţi să semene atât de mult cu oamenii, încât au preluat şi conceptul de îmbătrânire de la ei. De-a lungul filmului el se vaita legat de proasta funcţionare a sa, de faptul că a rămas în urmă ca tehnologie şi observăm că are un fel de “artrită robotică”, care îl face să nu îşi mai controleze mana uneori.

Acesta fiind un film de acţiune, nu lipsesc urmăririle cu maşini şi secvenţele spectaculoase, dar parcă puţin sub aşteptări. Cel mai bun moment al filmului e lupta finală cu John Connor, în varianta robot, amintind parcă puţin de Ultron din Avengers 2. Revenind la Arnold, el se achita excelent de sarcini, fiind dur dar în acelaşi timp melancolic, amuzant şi în acelaşi timp mortal.

genisys review 3

Din păcate Emilia Clarke, care o joacă pe Sarrah Connor nu face un rol prea bun, fiind practic o fată răsfăţată, care mereu are ceva de comentat, e etern nervoasă şi le ştie pe toate. Probabil a păstrat atitudinea din Game of Thrones, unde o joacă pe arhicunoscuta Khaleesi. Mi s-a părut inutilă şi includerea lui J.K Simmons în peliculă ca element comic, drept pasionatul de conspiraţii care e paranoic şi ştia că vom fi cuceriţi de roboţi.

Eu zic ca Arnold livrează destulă comedie în cele câteva replici amuzante ale sale, fără să mai fie nevoie şi de Simmons. Probabil aţi remarcat că am vorbit foarte puţin de Kyle Reese, care teoretic e personaj principal aici. El e jucat de Jai Courtney, unul dintre actorii care nu prea îmi plac şi un fel de “Tom Hardy al omului sărac”. Din păcate fata sa mereu uimită nu îi conferă atributul de erou aici şi el nu pare a influenţa prea mult povestea, ci mai degrabă îi urmează pe Arnold şi Sarah peste tot, ca un şcolar în excursie.

genisys review 1

Să nu credeţi că Genisys nu are şi părţi bune. El are referinţe gârla la filmele vechi, tehnologie modernă cât cuprinde, ceva aluzii la mari corporaţii care vor controla lumea, începând cu tabletele şi telefoanele şi noul OS Skynet (Microsoft?), plus încă o dată, un Arnold bun. Şi muzica de fundal a fost bunicică, o reinterpretare a faimoasei teme Terminator.

Nu pot spune că filmul trebuie văzut neapărat la IMAX, el nefăcând abuz de efecte 3D, ci păstrându-le la un nivel ce îl face vizionabil mai degrabă pe DVD. La finalul peliculei avem loc lăsat şi de continuare, deşi un T6 ar încurca şi mai rău iţele călătoriei în timp. Un lucru e sigur aici: fanii Terminator vor aprecia acest film, dar nu vor regăsi magia lui James Cameron aici.

Cu siguranţă Genisys e mai bun decât Terminator 3 şi cumva mai aproape de ce înseamnă un film Terminator decât Salvation, dar nu ajunge nici la 30% din şarmul primelor 2 pelicule. Îi acordăm o notă de 6.5 din 10.